Jysk oldboyshold vil spille fodbold ti timer i træk

Til foråret vil en flok oldboysspillere fra Hinnerup samle penge ind til UNICEF ved at spille fodbold i ti timer i træk – fordelt over 20 halvlege. Kampen skal generere penge til børn i verdens udsatte områder.

Diego Maradona (nummer to fra højre, red.) er global ambassadør for 'Danmarks mest velgørende fodboldhold'. Her møder han Simon Schiølin (i midten, red.). Foto: fodboldtilforskel.dk

De kalder sig selv for ”Danmarks mest velgørende fodboldhold” og har bl.a. spillet fodbold i ørkenen og på indlandsisen for at skaffe penge til nogle af verdens mest udsatte børn.

Til foråret gør de det igen. Her vil oldboysholdet, som har hjemme i østjyske HOG Hinnerup, nemlig kaste sig ud i en helt usædvanlig fodboldkamp. En kamp, som kommer til at strække sig over ti timer, fordelt på tyve halvlege. Det fortæller holdets sportsdirektør, Simon Schiølin.

- Selv om vi har 35 mand i truppen, kommer vi alligevel til at spille tre til fire timer i streg, så der er igen tvivl om, at vi bliver nødt til at bide tænderne sammen. Vi har allerede indkaldt ekstra samaritter, lyder det grinende fra Simon Schiølin, som sammen med resten af holdet vil bruge kampen til at generere penge til udsatte børn.

Man skal nemlig donere penge for at få en halvleg mod de velgørende østjyder.

Mange lokale modstandere

Når den ti timer lange fodboldkamp løber af stablen til maj, vil holdet møde 20 forskellige modstandere – én for hver halvleg. Og selv om det endnu ikke lægger fast, hvem det bliver, er Simon Schiølin ikke i tvivl om, at mange af modstanderne vil have et lokalt islæt.

- Det er vigtigt for os, at der bliver halvlege til det lokale U8-hold i HOG Hinnerup, til trænerne i klubben, til førsteholdet og så videre. For vi vil gerne anderkende, at vi er en del af klubben og lokalsamfundet, og så vil vi gerne spille en opvisningshalvleg mod børn, da det jo er børn, vi støtter med initiativet, siger Simon Schiølin, som sammen med resten af ’Danmarks mest velgørende fodboldhold’ er ét af bare tre hold i verden, som må spille med UNICEF’s logo på trøjen.

- Vi har et fint papir fra UNICEF, hvor der står, at det kun er Olympiakos fra Grækenland, FC Barcelona og os, som må spille med UNICEF’s logo på brystet. Det er vi da stolte af, siger han.

Vil hjælpe udsatte børn

Tidligere har det østjyske fodboldhold skaffet spillerudstyr til en værdi af 15 millioner kroner til udsatte børn, ligesom de bl.a. har samlet penge nok sammen til at bygge en hel landsby i Burundi. Denne gang vil oldboysdrengene bruge de indsamlede midler til at give poliovacciner til en kvart million børn.

Netop det, at kunne give udsatte børn en udstrakt hånd, er blevet holdets drivkræft, fortæller sportsdirektøren.

- Der var desværre ingen af os, som opnåede at komme til at spille for FC Barcelona, så i stedet er det blevet vores mål at blive de bedste udenfor banen. Det forsøger vi at opnå ved at hjælpe udsatte børn, siger han, og fortsætter:

- Man kan sige, at det vi har til fælles med de børn, som vi støtter, er interessen og passionen for fodbold, og jeg synes, det er smukt, at vi på den måde finder sammen om det sprog, som alle forstår – nemlig fodbolden, siger han.

Den rekordlange fodboldkamp vil blive spillet i Hinnerup den 21. maj fra kl. 10 om formiddagen til kl. 20 om aftenen.

Artiklen er fra DBU Jyllands hjemmeside og kan findes her